Latin America

Brazilian Government Forced To Take Down ‘Sexist And Racist’ Material From Website After Uproar

Jair Bolsonaro, a former army officer, was elected President of Brazil in 2018. He has praised the military junta which ruled the country between 1964 and 1985 and has criticised abortion, gay rights and other liberal issues.

Brazil’s Ministry of Foreign Affairs has taken down teaching materials from its website which were designed for 24 cultural centres around the world after a public uproar.

Journalist Julia Dolce, of Agencia Publica, tweeted images of several pages of the teaching material entitled Só verbos (Just verbs) which contained language which she said was sexist, racist and insensitive and also made reference to corruption scandals involving the socialist former president, Lula Da Silva.

[Tweet: “If the MTS (Landless Workers’ Movement) appropriates our lands, we will never be able to recover them”. This is part of the didactic material sent by the Itamaraty to the Brazilian Cultural Centers of the country’s embassies in 26 different countries. Along with criticism of the PT, Lula and straightened hair”] ​

The ministry, known as Itamaraty, quietly deleted the pages from the website, which is designed to promote Brazillian culture and teach Portuguese to foreigners.

Ms Dolce said a teacher from one of the cultural centres had contacted her and sent her the pages, highlighting the most disturbing content.

[Tweet: “Itamaraty uses didactic material that attacks the left. Police officers who commit abuses are not punished. A minister who released Queiroz denied the diabetic with 66 years of age and HIV. Justice overturns injunction requiring health insurance companies to test Covid. Democracy is dying.”] ​

She said the teacher – who has not been named – claimed they had received instructions to avoid certain political issues in their work but were being instructed to use the controversial material in classes with foreign students.

The Itamaraty told the O Globo newspaper the material had been on its website since 2013.

The Foreign Ministry told O Globo it recognised the material did not abide by the rules established in the teaching guidelines and that was why it had been taken down, once it had been pointed out.

The ministry claimed it had posted on their site by a “third party” but did not explain who it meant or how they had managed to do so.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close
Close